Jaka kawa jest najzdrowsza? Co wybrać dla siebie?

Jaka kawa jest najzdrowsza? Najpierw warto zastanowić się nad tym, czy w ogóle jest ona zdrowa. W tym zakresie wciąż nie ma zbyt wielu jednoznacznych badań. Jednak zdaniem ekspertów picie codziennie 3-5 filiżanek kawy nie wpływa negatywnie na zdrowie. Co więcej, może zapobiec wielu schorzeniom. Oczywiście sporo zależy również od indywidualnych cech każdego człowieka i cech samych ziaren kawy.

Jaka kawa jest najzdrowsza? Rodzaje kawy

Niestety kawa rozpuszczalna, która wciąż ma wielu zwolenników, do najzdrowszych nie należy. Jest to bowiem produkt o wysokim stopniu przetworzenia, który z prawdziwą kawą nie ma wiele wspólnego. Zawiera sporo substancji chemicznych i sztucznych wzmacniaczy smaku, które dla organizmu bywają szkodliwe.

Do wyboru pozostają więc kawa ziarnista i mielona. Nie da się ukryć, że najlepszym rozwiązaniem jest zakup kawy w ziarnach. W ten sposób można mieć dużą kontrolę nad jakością wybieranego produktu. Warto zwracać uwagę na pochodzenie ziaren czy sposób ich obróbki. Tania kawa mielona to zazwyczaj słabej jakości ziarna z różnymi defektami.

Oczywiście dla osób cierpiących na bezsenność czy kobiet ciężarnych klasyczna kawa nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Lepszym wyborem może być kawa bezkofeinowa. Czy taka kawa jest zdrowa? Spore znaczenie ma sposób, w jaki ziarna są pozbawiane kofeiny. Może się to odbyć poprzez stosowanie organicznych rozpuszczalników, ich długotrwałe moczenie czy modyfikacje genetyczne. W praktyce niewielu producentów takie informacje udostępnia. Dlatego odpowiedź na pytanie, jaka kawa jest najzdrowsza do najłatwiejszych nie należy.

Czy w ogóle warto pić kawę?

Czy kawę w ogóle warto pić? Okazuje się, że jest ona świetnym źródłem przeciwutleniaczy i innych cennych związków. Naukowcy są zdania, że picie jej w umiarkowanej ilości powoduje zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia i wybranych nowotworów. Kawa z ekspresu skutecznie przeciwdziała chorobie Alzheimera, chorobie Parkinsona i demencji.

Oprócz tego picie wysokiej jakości kawy ziarnistej przyspiesza proces spalania tkanki tłuszczowej. Oczywiście dotyczy to naparu bez dodatku cukru i mleka. Kawa zmniejsza ból mięśniowy. Stanowi źródło antyoksydantów, które skutecznie niszczą wolne rodniki odpowiadające za procesy starzenia się organizmu. Picie kawy zmniejsza ryzyko rozwoju depresji. Podnosi bowiem poziom serotoniny i dopaminy, które odpowiadają za pozytywny nastrój.

Jaką kawę wybrać dla siebie?

Zatem jaka kawa jest najzdrowsza? Najlepiej kupować dla siebie kawę w ziarnach, znając datę ich palenia oraz właściwości. Większość osób stawia na Arabikę, która ma szlachetniejszy smak niż popularna Robusta. Dla uzyskania doskonałego smaku i aromatu kawę parzy się zazwyczaj w ekspresie ciśnieniowym bądź przelewowym. Duże znaczenie ma temperatura wody, która powinna wynosić około 85-92 stopni Celsjusza.

Co ciekawe, unikać należy popularnej kawy po turecku, a więc naparu z fusami. Zawiera ona bowiem substancje, które mogą podrażniać żołądek i powodować niezbyt przyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Warto też zrezygnować z kaw instant typu 2w1 czy 3w1. Zawierają one często dodatki szkodliwe dla zdrowia.

Czym słodzić kawę?

Nie da się ukryć, że idealnym rozwiązaniem jest wyeliminowanie cukru ze swojego menu. Warto zrezygnować także ze słodzenia kawy. Cukier spożywany w nadmiarze odkłada się w organizmie w formie tkanki tłuszczowej. To z kolei przekłada się na większe ryzyko zachorowania np. na cukrzycę. Są jednak osoby, które nie wyobrażają sobie picia kawy bez cukru. Powinny zwrócić uwagę na popularne zamienniki cukru.

Stewia jest naturalnym słodzikiem roślinnym, który nie ma kalorii i nie powoduje wzrostu poziomu glukozy we krwi. Ma z drugiej strony dość specyficzny, ziołowy posmak, który niektórym osobom przeszkadza. Inną propozycją jest ksylitol, a więc cukier brzozowy. Dostarcza on o 50% mniej kalorii niż cukier. Uważać na niego muszą jedynie osoby cierpiące na częste wzdęcia, bo może on fermentować w jelicie i te objawy nasilać. Ostatnią alternatywą dla cukru jest erytrol o niskim indeksie glikemicznym.

Co ciekawe, kawy nie należy słodzić miodem. Produkt ten dodawany do ciepłego napoju błyskawicznie traci swoje cenne właściwości zdrowotne. Staje się jedynie skoncentrowanym źródłem węglowodanów, których spożycie należy ograniczać. Podobnie jest z cukrem trzcinowym czy syropem klonowym. Jaka kawa jest najzdrowsza? Zdecydowanie ta bez dodatku cukru.

Newsletter
Bądź na bieżąco z promocjami i nowościami w sklepie i zapisz się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl