Oliwa z oliwek ile dziennie jej spożywać? Doradzamy!

Oliwa z oliwek słynie z licznych właściwości. Ma działanie przeciwstarzeniowe, pozytywnie oddziałuje na pracę układu nerwowego, układ sercowo-naczyniowy, czy wzrok. Wspomaga leczenie depresji, pomaga podczas odchudzania i stanowi pożądany składnik wielu kosmetyków, między innymi tych do włosów. Chcesz, zobaczyć zbawienne działanie oliwy z oliwek na organizm swój lub swoich bliskich? Zacznij ją regularnie spożywać! Podpowiadamy, ile dziennie oliwy z oliwek jest wskazane, jak ją przyjmować, a także jakie ma właściwości!

W jakim celu spożywać oliwę z oliwek?

Zanim zaczniesz zastanawiać się, ile dziennie powinieneś spożywać oliwy z oliwek, warto, żebyś dowiedział się, dlaczego jest ona taka wartościowa. Jej największą zaletą jest jej skład, który to bogaty jest w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Mają one o wiele lepsze oddziaływanie na organizm człowieka niż spożywane tłuszcze zwierzęce albo tłuszcze trans (obecne w margarynie). W składzie oliwy z oliwek znajduje się także wiele witamin, między innymi A, D, K, E, a także składniki mineralne, takie jak potas, fosfor czy magnez.

Jakie właściwości ma oliwa z oliwek? Po pierwsze, dzięki obecności wspomnianych już kwasów tłuszczowych, a także omega-3 i omega-6 oddziałuje pozytywnie na kondycję układu nerwowego, na gospodarkę lipidową organizmu i wzrok. Działa dodatnio też na układ sercowo-naczyniowy, gdyż obniża ciśnienie we krwi, hamuje powstawanie blaszek miażdżycowych (hamuje to powstawanie zakrzepów), jak również stanowi skuteczną profilaktykę przeciwko udarowi mózgu.

Po drugie oliwa z oliwek ma właściwości antyoksydacyjne, co jest zasługą między innymi znajdujących się w niej karotenoidy, związków fenolowych i witaminy E. Spowalniają one proces starzenia się organizmu, a także przeciwdziałają chorobom cywilizacyjnym, takim jak nowotwory. Kolejną zaletą oliwy z oliwek jest działanie opóźniające na rozwój demencji starczej, a także choroby Alzheimera. Zapobiega ona lub opóźnia objawy cukrzycy typu 2, a także zmniejsza poziom złego cholesterolu, przez co obniża ryzyko zachorowania na miażdżycę. Oliwa z oliwek ma również liczne właściwości antybakteryjne i antywirusowe, przez co niweluje stany zapalne w organizmie i pozytywnie oddziałuje na system immunologiczny. To jednak nie koniec jej zalet! Pomaga ona zapobiec depresji, znacznie łagodzi też jej objawy. Wspomaga również odchudzanie, bo ułatwia procesy trawienne i pomaga pozbyć się toksyn z organizmu. Oliwa z oliwek ma szerokie zastosowanie w kosmetyce, co jest zasługą jej właściwości nawilżających i przeciwstarzeniowych. Ile dziennie spożywać więc oliwy z oliwek, żeby zobaczyć jej zbawienny wpływ na swój organizm? Już wyjaśniamy! 

Oliwa z oliwek – ile dziennie?

Regularne spożywanie oliwy z oliwek wiąże się z licznymi zaletami. Nie ma wątpliwości, że dieta śródziemnomorska, w której to oliwa ma jedno z najważniejszych miejsc, jest o wiele zdrowsza niż nasza. Poleca się przyjmować dziennie około 20-50 ml oliwy extra virgin dziennie. Ważne jednak, żeby nie była to przypadkowa oliwa, którą można dostać w każdym supermarkecie. Istotne, aby była ona świeża, nierafinowana, tłoczona na zimno i niefiltrowana. Oliwę z oliwek z pewnością warto włączyć do diety swojej i swoich najbliższych.

Oliwa z oliwek ile dziennie i w jakiej formie spożywać?

Oliwę z oliwek warto spożywać przede wszystkim na zimno. Idealnie sprawdzi się ona jako dodatek do sałatek. Znacznie poprawi smak potrawy, nadając jej wyrazistości, a przy tym pozwoli na spożycie dziennej porcji oliwy. Może stanowić także bazę dla bardziej skomplikowanych dressingów. Oliwą z oliwek warto również spożywać razem z pizzą. Wspaniale sprawdzi się do jej polewania. Sposób ten ma wielu zwolenników, którzy cenią oliwę bardziej niż ketchup lub sos czosnkowy. Można też śmiało polewać nią grzanki, tosty lub nawet kanapki, a także dodawać ją do zup.

Zastanawiasz się, czy smażenie na oliwie z oliwek jest bezpieczne? Zdecydowanie tak! Dodatkowo jest to najlepszy i najzdrowszy sposób. Jest to spowodowane faktem, że jest ona źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które bardzo dobrze znoszą obróbkę termiczną oraz wysokie temperatury. Opcja ta jest lepsza niż smażenie na wielonienasyconych kwasach tłuszczowych, takich jak olej rzepakowy lub słonecznikowy. Smażenie na oliwie z oliwek, jest również bezpieczne ze względu na jej wysoki punkt dymienia. Jest to temperatura, przy której spalany tłuszcz traci wartości odżywcze i staje się szkodliwy dla ludzkiego organizmu. Punkt dymienia oliwy z oliwek dochodzi nawet do 207 stopni Celsjusza. 

Jak widzisz, spożywanie oliwy z oliwek wiąże się z licznymi zaletami. Ile należy spożywać jej w ciągu dnia? Około 20-50 ml. Można to robić na różne sposoby – wypijać ją z łyżeczki, dodawać do sałatek, kanapek, czy używać do smażenia. Pamiętaj jednak, żeby wybierać wyłącznie produkty wysokiej jakości. Takie też zakupisz w naszym sklepie. Dzięki ich regularnemu stosowaniu będziesz mógł cieszyć się licznymi właściwościami oliwy z oliwek!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl